De Regenboog is een Freinetschool met als kerntaak ‘het realiseren van goed onderwijs’ waarbij de ervaring van het kind centraal staat. In onze school leren we ‘al doende’. We vertrekken vanuit de talenten van de kinderen en trachten het maximum uit elk kind te halen. Spelenderwijs in samenwerking met andere kinderen en volwassenen vergaren de kinderen kennis en vaardigheden. De leerkrachten begeleiden dit proces rekening houdend met de vooropgestelde leerplandoelstellingen en eindtermen. Deze aanpak heeft zijn doeltreffendheid reeds bewezen. De schoolverlaters van De Regenboog doen het bijzonder goed in het secundair onderwijs.
Een vaak voorkomende misvatting is dat kinderen ‘zomaar’ hun zinnetje kunnen doen in een Freinetschool. Ook democratie moet georganiseerd worden. Daarom gaan we in De Regenboog samen met de kinderen afspraken maken. Doordat ze de zin ervan inzien, wordt het voor de kinderen gemakkelijker om zich daaraan te houden. Onze Freinetschool is een school voor ‘alle’ kinderen. Ze is er niet voor een bepaald publiek van ouders en kinderen.
Freinetonderwijs is steeds vernieuwend. In De Regenboog begint de dag met een praatronde, de kinderen wisselen ervaringen uit en vertellen wat hen bezighoudt. De planning van de activiteiten gebeurt in overleg met de leerkracht, zo ook voor praktische taken en verantwoordelijkheden. De leerinhouden worden enerzijds bepaald door methodisch gestructureerd materiaal waardoor er sprake is van een inhoudelijk doorgaande lijn. Anderzijds willen we voldoende ruimte houden om in te kunnen spelen op zaken die vanuit de belevingswereld van de kinderen komt. We willen dat kinderen steeds meer eigen verantwoordelijkheid dragen voor hun leerproces. Daartoe gebruiken we de ‘Freinettechnieken’. De oorspronkelijke Freinettechnieken zijn aangepast aan onze huidige maatschappij en zijn nog steeds onderhevig aan evolutie omdat goed onderwijs, onderwijs is dat past in onze huidige tijd.