Verloop van een dag

Hoe verloopt een dag bij de jongste kleuters?

Als het belt, komen de kinderen binnen. Ouders mogen mee binnen komen, als ze dat wensen. De jasjes en tasjes gaan aan de kapstok. De kinderen nemen plaats in de praatronde (dit is de zithoek van de klas). Nog een laatste dikke knuffel van mama of papa en de schooldag kan beginnen. We vragen om het afscheid kort te houden en onmiddellijk daarna te vertrekken uit de klas. 

De allerkleinsten houden al een heuse praatronde en duiden een leeuw (een gesprekleider) aan. Alle kinderen krijgen de kans om iets te vertellen. De praatronde wordt afgesloten met de kalenders. Wat staat er vandaag op het programma?

Na de praatronde brengen de kinderen gezamenlijk een toiletbezoek. Daarna kunnen ze spelen. De juf of meester voorziet ook steeds een activiteit waar kinderen aan kunnen deelnemen. Ondertussen is het bijna 10 uur en wordt er een beetje opgeruimd om aan de kinderbar te kunnen beginnen. De kinderen nemen plaats aan de tafeltjes en krijgen fris kraantjeswater en fruit/groenten. De tafels worden door de kinderen mee afgeruimd, er wordt nog een toiletbezoek ingepland en dan is het tijd om naar buiten te gaan.

De kinderen doen hun jas aan met of zonder hulp van de juf of meester en gaan een kwartiertje buiten spelen. Na de speeltijd komen de kinderen terug in de klas, gaan heel even in de zithoek zitten waar vaak met een gezamenlijke activiteit wordt gestart. Daarna kunnen ze nog in de verschillende hoeken spelen en werken.

Net voor het middageten wordt er opgeruimd en is er terug een gezamenlijk toiletbezoek. De kinderen nemen hun boekentas en kiezen een plaatsje aan de tafels in de klas voor hun boterhammen op te eten. Alle kinderen eten in de klas bij hun eigen juf of meester, dit is gezelliger en veel rustiger dan in een grote refter. Daarna is het tijd om een frisse neus te halen. De kinderen gaan buiten spelen.

Om 12u55 belt het en gaan de kinderen terug naar binnen. Jasjes aan de kapstok, een toiletbezoek en terug even in de zithoek om de namiddag op te starten. Er wordt een gezamenlijke activiteit gedaan of de juf of meester doet een aanbod, steeds aangevuld met spelen en werken in de hoeken. Rond twee uur worden de tafels terug opgeruimd om aan de kinderbar te beginnen. Fris kraantjeswater en fruit/groenten wordt rondgedeeld. Na een toiletbezoek gaan de jassen terug aan om nog een tien minuutjes buiten te spelen.

Na de laatste speeltijd komen de kinderen samen in de praatronde om de dag af te sluiten met een spelletje, een verhaaltje, een liedje en een klein gesprekje over hoe de dag geweest is. Na schooltijd kunnen de ouders die in de gang staan te wachten hun spruit mee naar huis nemen. De kleuters die in de nabewaking blijven, wachten nog even bij de juf of meester. De juf of meester brengt hen naar de nabewaking.